Drømmer du om at køre en åben luksusbil? Så hæng på, for her gennemgår vi et eksempel på, hvad det koster at lease bilen.
Populær luksus sommerbil: Porsche 911 Carrera S Cabriolet

Der er ikke noget som at suse afsted i en lækker sommerbil med kalechen nede, når det danske vejr arter sig eller turen går sydpå gennem idylliske tyske, italiensk eller franske landskaber. Den følelse bliver dog kun mere lækker af at vide, at man kun betaler en rimelig pris for fornøjelsen.
I dette eksempel bruger vi en Porsche 911 Carrera S Cabriolet, som nok kan få de fleste til at dreje hovederne, når den glider forbi på vejen. Modellen, vi tager udgangspunkt i, er fra 2012 og har kørt 39.000 km. Motoren brøler med en kapacitet på 3.8 og 400 hk.
Prisen for denne model er 875.000 kr. Med afgift og moms lyder prisen på 2.358.280 kr. Der er altså 1.483.280 kr. i moms og afgift oven i bilens reelle pris, hvis man ønsker at eje bilen frem for kun at have den ”til låns” i en bestemt tidsperiode.
Hvad koster det at lease bilen?

Når man snakker leasing findes der en række forskellige muligheder. Leasing er – tro det eller lad være – ikke bare leasing, selvom det til en vis udstrækning er simpelt nok. Der findes både flexleasing, som er det absolut mest populære valg, sæsonleasing og splitleasing, og så er der forskel på privat- og erhvervsleasing.
Vi tager her udgangspunkt i en flexleasing-aftale på 6 mdr., som er det oplagte valg til en sommerbil. Her lyder beløbene for at lease en Porsche 911 Carrera S Cabriolet på følgende:
Førstegangsbetaling: 20.000 kr.
Depositum: 180.000 kr.
Restværdi efter 6 mdr.: 855.000 kr.
Leasingydelse pr. måned: 6.995 kr.
Samlede omkostninger i leasingperioden: 61.970 kr.
Alle priser inkl. moms.
NB: Som leasingselskab betales der også registreringsafgift på leasingbilen – den er dog delt ud på forskellige rater, og derfor vil leasingtageren kun betale en lille del af registreringsafgiften på bilen – den del afhænger af leasingperioden, men er indregnet i leasingydelsen i priseksemplet ovenfor.
Derfor er leasing billigere
Et leasingselskab betaler registreringsafgiften i portioner, hvilket kaldes for forholdsmæssig registreringsafgift. I de første 3 måneder efter bilens 1. indregistreringsdato betales 2 % af registreringsafgiften, i de efterfølgende 4-36 måneder betales 1 % af registreringsafgiften, mens der efter 36 måneder betales 0,5 % af afgiften.
Efter 36 måneder svarer det til, at der er betalt 39 % af den fulde registreringsafgift på bilen. Dette er en af grundene til, at de fleste leasingbiler sælges efter 3 år. Efter 5 år vil leasingselskabet have betalt 51 % af registreringsafgiften. Som leasingselskab sparer man altså på registreringsafgiften, hvilket kommer leasingtageren til gode, når den månedlige ydelse beregnes.
Den resterende del af registreringsafgiften betales, når bilen videresælges. På den måde har både leasingtager, leasingselskab og brugtbilskøberen sparet penge på en bil, som flere har fået glæde af.
Fejl: Kontaktformular ikke fundet.