
Det er ikke alle, der elsker racerløb, og det er helt i orden. Det er bare værd at vide, at racerløb ikke kun handler om at brænde dæk af og konkurrere, fordi det er sjovt, og fordi man kan vinde.
Der er faktisk god grund til at en række bilgiganter bruger så meget tid, energi og ikke mindst penge i forskellige løbsserier.
Konkurrencen og den frie form, der på sin vis hersker i mange motorløb, betyder muligheder for ingeniører, der jagter hundrededele og tusindedele i jagten på sejr. Og de gennembrud, der kommer på racerbanen, kommer også os på landevejen til gode.
Ikke bare fart

Selvom racerløb handler om at komme først over målstregen, handler udviklingen af bilerne ikke kun om fart. Der er mange facetter af racerløb, som alle får stor opmærksomhed fra ingeniørerne hos Audi, Mercedes, BMW, Porsche, Honda, Fiat og alle de andre bilmærker, der er med i motorsport.
Et element, som kan komme hele kloden til gode er brændstoføkonomi.
På racerbanen kan en enkelt omgang mere på en tank betyde, at man kan overhale hele feltet og vinde værdifuld tid, mens de er inde i pitten.
Racerholdene har stor interesse i at presse så meget som muligt ud af den mængde brændstof, de nu har til rådighed, og som de kan presse ned i bilen. Og det går faktisk længere end bare at få så meget fremdrift som muligt ud af benzinen.
Nogle hold har også deltaget i løb med diesel som brændstof, og i selveste Le Mans, har man set hybridbiler. Der findes sågar løbsserier for elektriske biler.
Sikkerheden er et overset element
Når man har forstået, at mange fremskridt på racerbanen kommer forbrugerbiler til gode, glemmer mange at tænke på, at sikkerhed er et vigtigt element i racerløb. De fleste tænker på fart, motorkraft og lignende.
En ting er aerodynamikken, som kan give bilerne på landevejen både bedre brændstoføkonomi og mere fart, men designet at bilen er også vigtigt i forhold til sikkerhed. Det er både de synlige detaljer og de usynlige, der er med til at passe på os.
Biler i racerløb genererer enorme mængder af energi, og det sætter store krav til de sikkerhedsforanstaltninger, der skal holde kørerne sikre. Mange af de samme måder at tænke og designe på gør sig også gældende i personbiler.
Den måde en bil er designet til at ’krølle sammen’ på for at mindske energien i et sammenstød, eller den måde bilens konstruktion skal holde kabinen intakt, hvis bilen skulle rulle, kommer sandsynligvis fra racerbanen.
Også gevinst ud over selve bilen

Det er ikke nødvendigvis kun selve bilen, der nyder godt af motorløb og den innovation og teknologiske udvikling, der følger med. Selvom en del af det selvfølgelig hænger sammen med biler, åbner noget af den racerbilrelaterede research for fremskridt andre steder.
Bliver vi relativt tæt på bilen, giver racerløb dækfabrikanterne god mulighed for at teste nye sammensætninger af gummi, mønstre på dækkene og slidmønstre i forhold til bilens kørsel.
Mere vejgreb på racerbanen betyder også, at dækfabrikanterne kan bruge teknologien til personbiler, som så vil have lettere ved at stå fast på vejen i eksempelvis regnvejr.
En del af udviklingen af bilerne ligger også i at udvikle nye materialer, som kan skære noget af vægten, men ikke miste noget af styrken. Udviklingen af nye materialer er selvfølgelig ikke kun en ting, der udspringer af motorsport, men en del af det kommer herfra.
Eksempelvis har udviklingen af carbon-materialer en vis relation til motorsportsindustrien, fordi materialet giver både lethed og styrke – gode egenskaber i en bil.
Mærk udviklingen i de nyere biler
Det siger sig selv, men nye biler har nået at implementere flere af de teknologiske udviklinger, end ældre biler har. Derfor vil man også være på højde med bilernes udvikling, hvis man leaser, fordi leasing ofte er med nye eller nyere biler.
Derudover forholder det sig også sådan, at de dyrere biler, mærkernes topmodeller, virkelig får gavn af udviklingen.
Fabrikkerne propper ofte de nyeste tiltag inden for sikkerhed, brændstoføkonomi, ydeevne, design og alle de andre aspekter, ned i deres topmodeller. På den måde har fabrikkerne flere argumenter for, at man skal vælge en topmodel.
Vil man gerne have gavn af disse funktionaliteter og features, skal man op i de højere prisklasser, og her er leasing en fordel, fordi den måde at finansiere en bil på især er fordelagtig for de dyrere biler.
Hos Motorpoint har vi altid et stort udvalg af nyere biler og topmodeller på lager – se dem alle lige her.