
Vi elsker biler – det kan man ikke komme udenom. Biler kan bruges til meget andet end at komme fra A til B, og selv når det er transporten mellem to punkter, der er målet, kan det jo godt ske på en sjov måde.
Udviklingen inden for biler går kun en vej, og derfor bliver grænserne for, hvad en bil kan, også skubbet hele tiden.
Derfor er det tid til at tage en lille status på det, bilernes domæne kan byde på.
Det er ikke alle rekorder, der er lige relevante i forhold til den daglige tur til og fra arbejde, men ikke desto mindre er det sjovt at se, hvad menneske og maskine i fællesskab formår. Og hvor langt ingeniørerne kan presse maskineriet.
Hurtigste produktionsbil – 431 km/t
Vi er kommet langt, siden Karl Benz byggede Benz Patent Motorwagen, som mange anser som den første bil. Du kan i øvrigt læse mere den første bil her. Den bil kunne svinge sig op på svimlende 20 km/t, som i 1894 var meget hurtigt.
Hastighedsrekorden for produktionsbiler i dag er væsentligt højere end dengang – i dag er rekorden nemlig på ufattelige 431 km/t. Med produktionsbiler mener vi dem, der er godkendt til at køre på vejene, og som ikke er bygget til formålet.
Det var den formidable Bugatti Veyron, der næsten fik speedometeret til at gå i stykker – en bil der har opnået næsten mytisk status på grund af de høje hastigheder, bilen kan svinge sig op på.
Det går altså ikke at smide en Formel 1-bil på vejen for at sætte en rekord, og de specialdesignede biler, der sætter hastighedsrekorder på land, tælles heller ikke med. Den er i øvrigt 1227,986 km/t over en ’mile’, som er 1,6 km.
Hurtigste kvarte mile af en elektrisk bil – 11,85 sekunder
Vi er ikke for fine til at tage os af elektriske biler – hvem bliver ikke fascineret af en Tesla eksempelvis. Derfor skal vi også forbi noget af en bedrift af en elektrisk bil i vores lille nedslags af bilrelaterede rekorder, som er værd at lægge mærke til.
Briterne kører som bekendt ikke efter metersystemet, og derfor er der nogle gange de her lidt skæve enheder set med danske øjne. Både hastighedsrekorden og denne rekord blev sat over en mile eller en kvart mile, som altså er 400 meter.
Rekorden blev sat i en E30 BMW M3 fra firserne, som en kroat havde smækket en 440 kW-motor i, som han kunne sætte rekorden med.
Bilen var i stand til at nå 100 km/t på 3,3 sekunder, da rekorden blev sat i 2012, og bilen passerede målstregen med 122,2 km/t.
Selvom rekorden på den kvarte mil står endnu, så må man formode, at den kan blive slået af nyere biler. Eksempelvis har NIO EP9nået en tophastighed på 273,6 km/t på en bane i USA.
Her satte den i øvrigt også banerekord for biler uden fører – altså selvkørende biler. Uden kører nåede bilen op på 257,5 km/t som topfart.

Længste hop i en Ford Crown Fiesta – 39,6 meter
Når vi snakker om rekorder, så er der selvfølgelig også rekorder, som er i den mere kuriøse ende. Her kunne man tage fat på ’flest omgange løbet om en Fiat Punto’, eller ’flest spørgsmål stillet i en drive through til en medarbejder’.
Den slags bevæger vi os lidt væk fra, men nogle vil nok synes, denne stadig er i den mere gakkede ende. Det er for at illustrere, at folk kan finde på at konkurrere om mange ting – også i forbindelse med biler.
I forbindelse med programmet ’Guinea Pig’, som vel kan oversættes til noget i stil med ’forsøgskanin’ i denne sammenhæng, skulle en bil altså flyve.
De forsøgte at få bilen til at hoppe over en række biler, som den ikke helt klarede. Den nåede dog ud på 39,6 meter, og det er altså – tilsyneladende – det længste hop i verden for en Ford Crown Fiesta.
Det bør ikke være nødvendigt, men vi tillader os alligevel at minde om, at det er utroligt farligt, og det er noget, man aldrig bør gøre selv.
Hvad man derimod bør gøre er at klikke sig ind og se på de fabelagtige biler, vi har lige nu – det kommer du ikke til skade af.